Stichting Onzichtbaar Ziek

Single! en ziek – mogelijkheden en specificaties

Al eerder schreef ik voor stichting Onzichtbaar Ziek over hoe ik het ervaar om zowel single als ziek te zijn. (De eerste stappen in een onbekende wereld en Waarom ik wacht op mr. Perfect) Ik had genoeg inspiratie om een derde column te schrijven met dit onderwerp. En het zou zomaar zo kunnen zijn dat er nog een vierde en misschien zelfs wel vijfde komt. Maar ik moet nog wel even op zoek naar wat inspiratie!

Gisteren heeft stichting Onzichtbaar ziek mijn column online gezet. In Single! en ziek – mogelijkheden en specificaties schrijf ik over hoe het zou zijn voor iemand om een relatie met mij te beginnen. Hiervoor maak ik de vergelijking met het proces voorafgaand aan het kopen van een tweedehands auto.

Mogelijkheden en specificaties

Als je een aankoop gaat doen die voor een langere tijd mee moet gaan, dan is dat vaak een behoorlijke investering. Laat ik het kopen van een auto als voorbeeld nemen. Een tweedehands auto in dit geval. Waarschijnlijk heb je al wel in je hoofd wat voor model of type je zou willen hebben. Ook heb je waarschijnlijk al nagedacht over de leeftijd, het verbruik, de brandstof, de kosten en het bedrag wat je er aan uit wilt geven. Wellicht heb je ook nog specifieke wensen die voor gemak zorgen, zoals elektrische ramen, cruise control of climat control? Waarschijnlijk kom je in jouw zoektocht auto’s tegen die niet aan alle wensen voldoen.

Dan vind je bijvoorbeeld een auto uit het goede bouwjaar binnen het budget, maar voldoet het niet aan alle wensen. Je zal je dan moeten afvragen hoe belangrijk die specifieke dingen voor je zijn. Er is tenslotte keuze genoeg, dus je probeert toch voor een zo klein mogelijke investering de auto te kiezen die de meeste mogelijkheden heeft. En dus het beste aansluit bij jouw wensen.

Goed weten waar je voor kiest

Dit proces zou je kunnen vergelijken met als je met mij een relatie zou willen beginnen. Niet dat ik mezelf nu aan het vergelijken ben met een auto. Dat zou op z’n zachtst gezegd een beetje vreemd zijn. Toch is het proces vooraf in beide gevallen een beetje gelijk. Je moet je eerst bewust zijn van de (on)mogelijkheden, hier goed over nadenken en de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Zodat je goed weet waar je voor kiest. Net zoals met tweedehands auto’s, zit er ook bij mij geen garantie op. Blijken er toch meer dingen slecht te functioneren, dan is het niet mogelijk om terug te krijgen wat je in mij hebt geïnvesteerd, zoals tijd, liefde en aandacht. Inruilen voor een ander, dat kan uiteraard wel vrij makkelijk.

Minder waard

Op het moment dat je een auto gekocht hebt en weer inruilt, dan is die auto minder waard dan toen jij hem kocht. Zo zal dat ook zijn als je mij zou inruilen. Je laat mij dan een stuk meer beschadigd achter dan dat je mij gekregen hebt, met alle gevolgen van dien. Dit is dan ook een reden dat je ervoor zou moeten zorgen dat het een weloverwogen keuze is.

Quote Single & Ziek - I don't want you to fix me

Een oude rammelbak

Als ik mezelf, ondanks dat het een beetje gek is, toch zou vergelijken met een auto, dan zou ik mezelf als volgt omschrijven:
Een auto met het bouwjaar 1984. Op het eerste oog lijkt de auto prima onderhouden, al zitten er wel wat kleine krasjes op. Zou je een tijdje in de auto rijden, dan zou je erachter komen dat het eigenlijk een ontzettende oude rammelbak is. Deze oude rammelbak heeft ontzettend veel gebreken. Het zijn er eigenlijk te veel om op te noemen maar denk hierbij bijvoorbeeld aan een haperende startmotor, kapotte koplampen, een toerenteller die niet goed werkt, een veel te kleine benzinetank, kapotte sloten van de achterdeuren en een geknakte antenne.

Startkabels

Een auto met een haperende startmotor of te oude accu kan je op gang brengen met startkabels. Als dat niet werkt, dan heb je sleepkabels nodig om de auto te brengen naar de plek waar het heen moet. Zo is dat ook bij mij. Door het niet goed functioneren van mijn hoofd of de lichamelijke problemen die er zijn, kan het gebeuren dat ik niet goed op gang kom in de ochtend. Waar ik vroeger altijd minstens tien minuten te vroeg op een afspraak kwam heb ik nu vaak hulp nodig om op gang te komen. De mensen om mij heen moeten soms mijn startkabels zijn door mij te structureren en te zorgen dat ik doe wat ik moet doen om de deur uit te komen. Soms moet iemand het zelfs echt overnemen, omdat het anders niet lukt. Als je een relatie met mij zou beginnen, dan zal je af en toe als start- of sleepkabel moeten fungeren.

Wazig hoofd

Als de koplampen en mistlampen van een auto het niet meer doen, dan zorgt dit ervoor dat je op bepaalde momenten te weinig zicht kan hebben. Sowieso doen mijn ogen soms gek en kan ik soms ineens wazig gaan zien. Maar ook als mijn ogen het wel normaal doen, dan is de wereld om mij heen alsnog soms een enorme waas. Dit kan komen door slaapgebrek of door pijnklachten die zo erg zijn dat ze al mijn aandacht opeisen. Een andere oorzaak is dat de doorbloeding naar mijn hersencellen in een bepaald deel van mijn hoofd niet meer goed is. Als je nooit de ambitie heb gehad om in een verzorgingstehuis voor dementerende bejaarden te gaan werken, dan kan je beter ook maar geen relatie met mij beginnen. Door mijn wazige hoofd hebben mijn verhalen namelijk regelmatig een open einde. Simpelweg omdat ik vergeet waarover ik aan het vertellen ben. Ook zorgt mijn wazige hoofd ervoor dat je een eindeloos geduld moet hebben als je naar mij aan het luisteren bent. Praten gaat regelmatig nogal traag, door de waas die in mijn hoofd neerdaalt, waardoor denken erg traag gaat. En als je zou turven hoe vaak je het woordje ‘ehm…’ aan hoort als ik aan het praten ben, dan zou je zo door al het papier in huis heen zijn.

Grens qua belasting

Mijn benzinetank is ontzettend klein en hierdoor zijn lange afstanden of veel activiteiten niet mogelijk zonder heel veel tussenstops. Bijkomend probleem is dat mijn toerenteller ook niet goed werkt, zodat het moeilijk is in te schatten waar de grens ligt qua belasting. Hier ga ik dan regelmatig ook de mist mee in, doordat ik mezelf overschat en meer doe dan ik eigenlijk had moeten doen.

Signalen

Doordat de sloten van de achterdeur vaak niet goed werken en niet altijd opengemaakt kunnen worden, is het soms niet mogelijk om meer mensen mee te nemen in de auto. Als je een relatie met mij zou beginnen moet je er ook rekening mee houden dat het niet vanzelfsprekend is om met mij onder de mensen te zijn. Drukte, harde stemmen of andere prikkels komen door de geknakte antenne geregeld haperend en verstoord binnen. Soms kan het al te veel zijn om twee personen tegelijk op visite te hebben, ook al zijn ze nog zo rustig. Als de signalen verstoord binnen komen zeg ik afspraken af. Ook wel op het laatste moment. Als je een relatie met mij zou hebben zal je dus vaak alleen op pad gaan naar bijvoorbeeld verjaardagen.

Premie

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van de gebreken die er zijn. Ondanks dat ik de autoverzekering heel veel premie betaal, keren ze niet uit. Ze zeggen mij niet te kunnen helpen omdat deze gebreken niet gedekt zijn. Gelukkig is er een privé garage, waar ze denken dat ze mij wel beter aan de praat kunnen krijgen en ook kunnen houden. Dit kost alleen wel heel veel geld.

De auto heeft in plaats van een keer per jaar, dagelijks onderhoud nodig. Waarvan twee keer per week zelfs heel intensief. Een man die door deze dingen heen kan kijken, zou misschien kunnen zien dat de investering misschien wat groter is, maar dat wat je ervoor terug krijgt het meer dan waard is. Want onder de gebreken van deze ouwe rammelbak, zit eigenlijk gewoon een hele mooie oldtimer. Je moet het alleen kunnen zien.

Facebook reacties

10 Reacties

  • Reply
    Susan van der Meij
    23 mei 2016 at 13:33

    Wat heb je dat weer goed omschreven… Ik hoop oprecht dat je zo’n lieverd vindt als mijn man Herman… Die inderdaad op een mooie auto afstapte en daarna de gebreken ondervond-en vindt.. Maar hij is er nog steeds! Je bent niet alleen mooi aan de buitenkant..maar ook van binnen.. En die man die dàt ziet komt er vast en zeker ook voor jou!!

  • Reply
    Casa Zambet
    23 mei 2016 at 13:33

    Geweldig stuk. Al voor ik aan het einde kwam dacht ik zelf ook aan een Oldtimer, waarvan je de gebreken voor lief neemt omdat het een plezier is om er mee te rijden 🙂

  • Reply
    Monica Viel
    23 mei 2016 at 18:29

    En wat voor Oldtimer!!!!

  • Reply
    Laurens Mulder
    23 mei 2016 at 22:23

    Lieverd, wat ben je toch een heerlijk schrijfwonder; je verbaasd me iedere week weer. Nog een aantal weken knallen bij onze vriend, Dr. Kingma en je komt er sterker dan ooit uit! KEEP UP THE GOOD WORK…..

  • Reply
    Column Single! en ziek - Waarom ik wacht op mr. Perfect
    14 november 2016 at 09:20

    […] Oh, en alvast een nieuwtje. Er komt sowieso een deel drie van Single! en ziek. Namelijk Single! en ziek – Mogelijkheden en Specificaties. […]

  • Reply
    Eliushi
    18 november 2016 at 12:07

    Wat prachtig geschreven.
    Zo ontzettend herkenbaar.

    Mijn man kocht een auto die al snel hard achteruit ging.
    Gelukkig ruilt hij hem niet in en ik besef hoe speciaal dat is.

    • Reply
      Marleen
      19 november 2016 at 10:20

      Wat een topper jouw man! Echte liefde he? Fijn dat het bestaat! Liefs

    Leave a Reply

    %d bloggers liken dit: